De specialisatie Storytelling & Gamification bestaat uit twee opdrachten. In de eerste opdracht moet je een infographic maken over jouw persoonlijke mediageschiedenis, dit kan zijn op innovaties, gebeurtenissen, personen, producties enzovoort. Je kunt dus een infographic maken over bijna alles dat met media design te maken heeft. Ook de vorm van de infographic kan verschillen, je mag hem statisch of interactief maken, als je maar laat zien dat je echte media designer bent.
Voor de tweede opdracht heb je twee keuzes. Je maakt een prototype van een verhaal of je maakt een prototype van een game. Ik heb gekozen voor de prototype van een game. Je kunt alles maken wat je wilt zolang het maar een playable product is, je game mag dus zelfs gemaakt zijn van karton en papier. Hier maak je iteraties van en doe je gebruikerstests.
Ik ben begonnen met het zoeken van inspiratie voor mijn infographic. Omdat het om gebeurtenissen gaat kreeg ik veel tijdlijnen te zien als infographic. Uiteindelijk kreeg ik de opmerking dat een tijdlijn te veel text bevat en heb ik hier een kleinere versie van gemaakt. Ik heb mijn infographic over games gemaakt en hoe
Ik kreeg achteraf de feedback dat ik goed naar inspiratie moest kijken omdat mijn tijdlijn geen infographic zou zijn omdat er te veel tekst op zou staan. Ik zie in alle voorbeelden die ik online tegenkom ook zoveel tekst en vooral als je gebeurtenissen moet verwerken in je infographic in plaats van feitjes of cijfers krijg je ook veel tekst. Ik heb uiteindelijk een kortere variant gemaakt met de 5 belangrijkste dignen.
Voor de infographic moest je 5 gebeurtenissen kiezen die te maken hadden met media en deze verwerken in je infographic. Ik heb hier eerst heel lang onderzoek naar gedaan en vond steeds meer gebeurtenissen die ik kon verbinden waardoor ik uiteindelijk een hele tijdlijn heb gekregen.
Ik heb eerst alle gebeurtenissen in een document gezet en deze een kleur gegeven per catagorie waar ze bij horen. Zo kreeg ik 5 aparte lijnen die toch verbindingen hadden met elkaar. Klik op de knop hieronder voor een document met alle gebeurtenissen. Klik op de oranje knop hieronder voor mijn onderzoek.
Deze gebeurtenissen heb ik uiteindelijk verwerkt in een infographic. Ik heb in het begin de 5 belangrijke onderwerpen neergezet en vervolgens met kleur aangegeven welke gebeurtenis bij dat onderwerp hoort. Klik op de oranje knop hieronder voor mijn eerste infographic.
Omdat mijn eerste infographic te veel tekst bevatte heb ik een kortere variant gemaakt waarin alleen de 5 belangrijke onderwerpen staan. Deze kun je hieronder zien.
Een deel van de opdracht was om na te denken over game elementen die tegenwoordig worden gebruikt om spelers te lokken en te houden. Omdat ik zelf veel game kon ik er al een paar bedenken maar voor extra informatie heb ik aan mijn vrienden en groepsgenoten gevraagd wat zij leuk vinden aan (clicker)games en welke games ze veel spelen. Ook zocht ik online naar veelgebruikte game elementen, uiteindelijk heb ik mijn onderzoek bij elkaar gezet en een plan geschreven op mijn whiteboard. Hierop heb ik alles gezet wat ik in mijn game wou hebben.
In de meeste (clicker) games is geld belangrijk voor het kopen van spullen of upgrades. Dit wil ik dus ook in mijn game hebben. In een clicker game moet je klikken om punten of geld te krijgen. Hierboven staan 3 ideeën/thema's getekend. In het eerste idee zie je een koekje, als je hier op klikt maak je een koekje en verdien je geld. Met dit geld kun je upgrades kopen om meer en sneller koekjes te maken.
In het tweede idee zie je een fabriek. De fabriek produceert bepaalde grondstoffen (dit kan van alles zijn, bijvoorbeeld goud). Door deze te upgraden met het geld verandert het uiterlijk van de fabriek ook. Zo word je gemotiveerd om door te blijven spelen, omdat je wilt weten hoe de volgende upgrades eruit zien. Bij het derde idee bestuur je een raket. Hoe meer je klikt hoe verder de raket gaat. Het doel is dan om zo ver mogelijk in het heelal te komen en nieuwe planeten te ontdekken.
Verder heb ik links alle dingen uit mijn gebruikersonderzoek staan die ik wil toevoegen aan mijn game. Uit mijn onderzoek blijkt dat je door gebruik te maken van leuke geluidjes en kleuren wanneer er iets word behaald, zoals een upgrade of achievement, er meer endorfine vrijkomt in de hersenen. Dit stofje zorgt voor een goed gevoel, hierdoor vinden mensen je game leuker en zullen langer blijven spelen.
Een andere manier om ervoor te zorgen dat spelers je game blijven spelen is door ze dagelijks terug te laten komen voor een Daily Reward. Met een Daily Reward kunnen spelers elke 24 uur gratis items of geld claimen. Deze items krijgen meer waarde naarmate het aantal opeenvolgende dagen groter word.
Door je game online te maken kunnen mensen hun scoren delen en die van hun vrienden zien. Als mensen zien dat hun vrienden een betere score hebben willen ze hun verslaan, hierdoor motiveer je ze ook om langer je game te blijven spelen.
Veel mensen houden ervan om achievements te verzamelen. Dit is een veelgebruikt game element waarin mensen een beloning of titel krijgen wanneer ze een bepaalde actie uitgevoerd hebben. Zo kun je een achievement krijgen wanneer je voor het eerst een miljoen euro verdiend hebt.
Ook het uiterlijk van je game is belangrijk. Door het gebruik van leuke kleurtjes en effecten stimuleer je mensen om te blijven spelen. Ook het verzamelen van cosmetics vinden mensen leuk. Zo kun je bijvoorbeeld een leuk kleur of stijl vrijspelen waardoor je game, gebouw of ander voorwerp er anders uit komt te zien.
Dit zijn allemaal verschillende game elementen die gebruikt worden in games. Veel daarvan zorgen ervoor dat de gebruikers een langere tijd met de game bezig zijn. Na dit onderzoek naar de gebruikers ben ik begonnen aan mijn game in Unity.
Hierboven heb ik een basic versie van de game gemaakt met een button voor het bakken van koekjes en een button voor het verkopen van koekjes. Ik ga niet te diep in op hoe ik dit gedaan heb omdat ik dit bij development doe maar vooral waarom ik iets gedaan na aanleiding van mijn gebruikerstesten.
Na iedere stap laat ik mijn game uittesten om te kijken of alles begrepen word en voor de nodige feedback. Ik kwam erachter dat het genre "cookie clicker" vaak niet begrepen word door de oudere generatie. Jongeren hoeven bij dit concept geen seconde na te denken en ze weten wat het doel van het spel is, maar oudere mensen zien geen doel in koekjes klikken. Om dit op te lossen is het dus noodzakelijk om een soort verhaaltje of tekstje toe te voegen waarin staat wat het doel is van je spel of waarom er koekjes gemaakt worden.
Ook kreeg ik te horen dat mijn game er nog erg saai uit zag, wat begrijpelijk is. Ik besloot om alvast wat afbeeldingen toe te voegen aan de buttons zodat je meteen ziet wat de functie van elke button is. Één voor het maken van koekjes en één voor het verkopen van koekjes. Ook heb ik een kleine textbox onderin toegevoegd. Hier kan ik later de intro tekst neerzetten en andere handige info en tips.
Nog steeds bleek dat mijn game er te saai uitzag. Dus ik besloot een achtergrond toe te voegen en een leuk muziekje. Ook heb ik een geluidje toegevoegd aan het bakken en verkopen van een koekje.
Toen ik deze versie liet uittesten kreeg ik meteen te horen dat het er een stuk beter uitzag en veel fijner was om te spelen door de leuke muziekjes. Nu was het probleem dat je na 100 koekjes geklikt te hebben het een beetje bue word om te blijven klikken. Ook alle andere cookie clickers maken gebruik van een zogenaamde idle functie.
Een idle game stijl is kenmerkend voor clicker games, dit betekend dat het grootste gedeelte van het spel passief gespeeld word door deze op de achtergrond te laten draaien. Het was dus belangrijk dat ik dit ook toevoegde aan mijn game. Daarom heb ik een buy baker knop toegevoegd zoals je hierboven ziet en laterna een buy shop knop toegevoegd. Deze heb ik ook afbeeldingen gegeven waardoor je meteen ziet wat de functie is.
Nu heb ik een Buy Baker knop voor het kopen van bakkers, deze bakken automatisch koekjes voor je. De buy shop knop zorgt ervoor dat je automatisch koekjes verkoopt. Iedereen die mijn game wou uittesten was erg positief en sommige vrienden gingen zelfs de competitie met elkaar aan om de hoogste score te halen en hebben mijn game de hele nacht aan gelaten.
Voor deze leeruitkomst moet ik mijn project vergelijken met voorbeelden uit het werkveld. Er zijn enorm veel clicker games op de markt maar één van de bekendste is de originele cookie clicker. Ook Realm Grinder is een clicker game, deze maakt meer gebruik van het verhaal achter de game. Zo zijn er enorm veel clicker games die enorm simpel kunnen zijn omdat je alleen maar 100 keer op een ei moet klikken om hem uit te laten komen maar ook enorm complex kunnen zijn door honderden verschillende upgrades en combo's
Ik heb in deze specialisatie enorm veel geleerd. Zo heb ik geleerd hoe je een game kunt maken in Unity, hoe je scripts toe past en door gebruik van c# een heel systeem voor geld kan maken waardoor je items kan kopen en verkopen, maar ook hoe gebruikers denken. Het is enorm handig om te weten wat een gebruikers interesse houd en hoe je dit kunt verwerken in je design. Met deze informatie kan ik al mijn toekomstige designs verbeteren en aantrekkelijker maken.
Ook heb ik geleerd hoe ik onderzoek doe voor een infographic en ik informatie op een mooie manier kan visualiseren.
Voor de volgende keer zou ik graag een ander genre game maken. Ik realiseerde me te laat dat de docent die mij beoordeelde nog nooit van dit genre had gehoord en dus heel mijn game niet snapte. Het is me uiteindelijk gelukt om toch te laten zien dat dit een veelgebruikt genre is. Ook zou ik de volgende keer minder tijd stoppen in het doen van onderzoek van mijn infographic en het simpeler houden.